Het belangrijkste van deze nieuwe versie 5.0, ‘Gutenberg’ genoemd, is de editor die gebruiksvriendelijker is gemaakt, waarmee je de opmaak van je tekst aanpast en de lay out van je pagina bijvoorbeeld. Maar helemaal stabiel is dat nog niet, en ook niet met de diverse WordPress themes en plugins.
Heb je een onderhoudscontract bij mij, dan is WordPress 5.0 al wel geïnstalleerd, maar kun je gewoon nog op de ‘oude manier’ je teksten en opmaak blijven bewerken.
Doe je zelf het onderhoud en heb je al op updaten geklikt, ziet de editor er raar uit en/of werken bepaalde functies niet meer? Installeer dan de plugin ‘disable gutenberg’ of de plugin ‘klassieke editor’. WordPress 5.0 blijft gewoon draaien en je hebt je vertrouwde editor weer terug.
Voor alle updates blijft gelden: Maak eerst een back up die je zo nodig terug kunt zetten. Een handige en gratis plugin hiervoor is Duplicator.
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2018/02/WordPress-gebruiksvriendelijk-CMS.jpg240360Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2018-12-18 00:54:042019-11-19 00:10:21Wel of niet updaten naar WP 5.0?
Gravity Forms is een geweldige plugin voor je contactformulier(en). Gebruik je deze plugin, dan worden de gegevens die iemand invult naar je e-mailadres gestuurd én op je website opgeslagen. Althans, zo lijkt het. In werkelijkheid worden de gegevens in je WordPress database opgeslagen.
Met het oog op de AVG, de nieuwe privacy wetgeving, betekent dat ook het nodige voor de beveiliging van je website en database. Deze plugin biedt uitkomst, en zorgt ervoor dat de gegevens niet meer in je database worden opgeslagen: Wider Gravity Forms Stop Entries.
Na het installeren van deze plugin, kun je in het WordPress dashboard via Instellingen eenvoudig aanvinken voor welke formulieren je geen opslag in je database meer wenst. De formulieren worden nu alleen nog naar je e-mailadres gestuurd.
Dit geldt voor nieuwe inzendingen die met Gravity Forms worden gedaan. Eerdere inzendingen zul je handmatig moeten verwijderen.
682 keer gelezen
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2018/05/gravityforms.png347300Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2018-05-05 02:20:362018-05-26 00:54:49Maak je Gravity formulier AVG proof
De nieuwe privacywetgeving was al eerder van kracht, maar wordt vanaf mei 2018 ook gehandhaafd. Heb je je zaken niet op orde, dan kun je een flinke boete krijgen. Was je te goeder trouw, dan kom je er misschien nog weg met alleen een waarschuwing. Zorg er dus voor dat je wel iets op papier en op je website hebt gezet.
De AVG in het kort
Deze wet is van toepassing op persoonsgegevens. Dat zijn ook locatiegegevens, cookies en IP-adressen. De AVG schrijft voor dat persoonsgegevens verwerkt moeten worden op een manier die transparant is voor elke klant en voor elke bezoeker van je website.
Boetes tot 2% van je omzet
Heb je er nog niets aan gedaan, dan is het nu tijd om in actie te komen. Ik maak het je daarbij graag wat makkelijker als je dat nog niet hebt gedaan.
Ik geef je deze informatie met wat ik ervan denk te weten, je blijft zelf verantwoordelijk om aan deze wettelijke verplichtingen te voldoen.
Ik heb dit stappenplan voor je gemaakt:
1. Welke gegevens verwerk je, en waarvoor?
Zet dit op papier. Je verstuurt bijvoorbeeld een nieuwsbrief of gebruikt gegevens van klanten om ze een factuur te sturen. Misschien hou je meer gevoelige gegevens van klanten bij, als je bijvoorbeeld therapeut bent.
Wat moet je doen?
Je moet kunnen aantonen dat je voor dat doel toestemming hebt van betrokkene. Dus niet (meer) zomaar bij een gratis weggever iemand op je mailinglijst zetten, vraag hier voortaan expliciet om of zet het heel duidelijk bij de aanmelding.
Zorg voor recht op inzage en wijzigen: Vermeld dat dit kan en publiceer hiervoor een e-mailadres.
Bewaar persoonsgegevens niet onnodig lang.
Regel je opslag van gegevens in een veilige omgeving. Hiervoor kun je ook externe opslag of tools gebruiken. Ik gebruik bijvoorbeeld Factuursturen.nl, Dropbox en 1Password.
Beschrijf dit alles in een privacy verklaring of overeenkomst waarmee je klanten akkoord moeten gaan, naast je Algemene Voorwaarden.
2. Kunnen meer mensen of bedrijven bij deze gegevens?
Denk aan je webbouwer, je hosting provider, MailChimp, Autorespond, Factuursturen.nl, Moneybird of collega’s die je zo nodig wel eens inhuurt. Of misschien werk je met een Personal en/of Virtual Assistent?
Wat moet je doen?
Zorg ervoor dat je met hen een verwerkersovereenkomst hebt. De grotere bedrijven laten je hiermee met een vinkje of iets dergelijks akkoord gaan en laten dat via hun site of met een mail wel aan je weten. Ook die zijn er de laatste tijd nog druk mee bezig!
Ben je zelfstandige met personeel, wijs dan iemand aan die toeziet op de privacy naleving.
3. Hoe is de privacy op je website geregeld?
Gebruik je Google Analytics? Deel je berichten op social media? Dan kunnen deze partijen cookies plaatsen op de computer van je bezoekers. Dit moet je melden.
Wat moet je doen?
Leg dit alles vast in een privacy verklaring die voor je website geldt, zie bijvoorbeeld die van mij. Als je daar wat aan hebt, kopieer die dan gerust en plaats die op je website. Een voor de hand liggende plek, waar mensen gewend zijn je voorwaarden en privacy verklaring te zoeken, is helemaal onderin je website.
4. Gebruik je een contactformulier op je website?
Dan worden persoonsgegevens in de omgeving van je website opgeslagen.
Wat moet je doen?
Zorg voor een goede beveiliging van je website. Doe ik het onderhoud voor je website, dan is er het nodige geïnstalleerd om hacken zoveel mogelijk te voorkomen. Binnenkort komt daar een two factor authentication bij, een dure term voor het sturen van een extra sms of mail waarna je kunt inloggen op je website.
Zorg voor een beveiligde verbinding met je website, met het zogenaamde groene slotje (Overigens rankt Google je site ook beter met zo’n groen slotje). Ik kan je helpen met dit slotje, de zogenaamde https verbinding.
Heb je een webshop of werk je anderszins online met meer gevoelige persoonsgegevens, van bijvoorbeeld cliënten of patiënten, laat je dan hierover extra goed informeren voorzover je dat niet al hebt gedaan.
Gebruik je Gravity Forms? Dan zijn er ook plugins om de bewaartermijn van inzendingen te limiteren of om opslag op je website zelfs geheel te voorkomen.
Meer over de AVG
Bij FNV Zelfstandigen kun je een overzichtelijke brochure en ook een checklist downloaden.
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2018/05/avg-deadline-mei-2018.jpg400432Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2018-05-01 02:23:412020-01-19 05:09:24De privacy wet: voor zelfstandigen
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is al sinds 2016 van kracht, maar wordt vanaf 25 mei 2018 ook gehandhaafd. Deze wet is ook wel bekend als General Data Protection Regulation (GDPR). Het is namelijk een Europese wet die onze huidige privacy wetgeving vervangt.
Niet voldoen aan de wet kan tot (hoge) boetes leiden. Daarom is het belangrijk hier voldoende aandacht aan te schenken.
De AVG betreft alle gegevens in je bedrijf. De website van Autoriteit Persoonsgegevens geeft je daar alle informatie over en biedt ook een ‘regelhulp‘. En ook vind je voor internetondernemers een handig stappenplan bij imu.nl
De AVG en je website: Kom nu in actie
Ik kom heel veel informatie tegen deze dagen over de AVG. De (dure) consultants en te volgen webinars vliegen je om de oren. Ik zie daardoor veel ondernemers die alle informatie teveel wordt, daardoor afhaken en nu niet in actie komen. Die ondernemers bied ik graag deze eerste praktische stap.
Gebruik je een redelijk eenvoudige website, heb je geen persoonsgevoelige data van je klanten en bijvoorbeeld alleen een contactformulier? Maak je daarbij gebruik van Google Analytics en laat je je berichten graag delen via social media? En verstuur je wel eens een nieuwsbrief? Dan voldoe je redelijk aan mijn profiel. Bedenk wel dat je zelf verantwoordelijk bent voor je eigen Privacy policy, ik heb wel een aantal jaren rechten gestudeerd maar ben geen jurist :-) Ga daarvoor bijvoorbeeld naar Charlotte’s Law.
Privacy beleid of verklaring of policy of statement?
Hoe jij het wil noemen. Hierin zet je welke gegevens via je website worden verzameld en/of verwerkt. Zie bijvoorbeeld mijn Privacy policy die je ook vindt in een linkje onderaan deze website, een logische plaats om neer te zetten en voor bezoekers om er juist daar naar te zoeken.
Let wel, dit geldt alleen voor je website. Voor je bedrijf moet je ook bedenken wat je verder allemaal aan persoonsgegevens opslaat en met wie je dat uitwisselt. De wet gaat verder dan alleen je website.
Maak je gebruik van een webshop en/of gebruik je ook meer persoonsgegevens, breid je Privacyverklaring dan ook uit voor die extra gegevens die je van iemand opslaat en gebruikt. Ook als je bewerker bent of het onderhoud doet van een website met meer gevoelige gegevens, zoals over inkomen, religie of gezondheid, dan worden daar andere eisen aan gesteld. Zie de informatie hierover van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Wat je voor je website in elk geval in je Privacy verklaring zou moeten opnemen:
dat je je houdt aan de nieuwste wetgeving
welke gegevens je verzamelt en waarom
hoe je deze (veilig) bewaart en hoe lang
dat je een veilige en SSL verbinding voor je website gebruikt, het ‘groene slotje’
vermeld de procedure voor je nieuwsbrief
vertel hoe de gegevens zijn in te zien, te wijzigen of te verwijderen, eventueel met een te verlangen identificatie en natuurlijk rekening houdend met je bewaarplicht voor de Belastingdienst
vermeld partijen met wie je samenwerkt en hoe je dat regelt
en niet onbelangrijk: behoud je het recht voor om je privacy policy op elk moment te kunnen aanpassen
Je mag mijn Privacy policy gebruiken, dat vind ik helemaal prima. Bedenk wel dat dit geheel voor je eigen risico is. Ik ben nadrukkelijk niet gehouden aan het juist zijn van jouw Privacy policy en/of jouw plicht om aan de wet te voldoen.
Gedoe?
Ja, natuurlijk is het een heel gedoe. Met je privacy policy ben je nog niet klaar. Als je een contactformulier of Google Analytics gebruikt, moet je toch ook dat groene slotje hebben. En al helemaal bij een webshop. Dat geeft extra kosten, of zelfs een verhuizing (daarom) naar een andere webhosting partij omdat die betere voorwaarden biedt. Want shoppen loont hierbij.
De wet biedt ook kansen
De strengere regels bieden ook kansen. Privacy gaat immers steeds meer om vertrouwen. Vraag daarom nooit meer gegevens dan je voor een dienst nodig hebt. Dat werkt (voor je nieuwsbrief) – juist daarom – drempelverlagend. En (uitgebreid) vertellen hoe goed jij met iemands gegevens omgaat, dat kan alleen maar positief werken. Je kan er – zeker nu – zelfs het verschil mee maken.
Vanaf 25 mei wordt de wet gehandhaafd. Niet voldoen kan tot (hoge) boetes leiden. Moet je nog een ‘groen slotje’ of overeenkomsten maken met samenwerkingspartners of leveranciers van bijvoorbeeld je factuursoftware, dan moet je nu toch echt wel in actie komen.
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2018/03/privacy.jpg534396Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2018-03-30 00:28:542018-03-30 03:02:43Wat betekent de AVG voor je website?
Allemaal leuk en aardig dat ze zeggen dat een WordPress site gebruiksvriendelijk is, maar als je verder geen idee hebt…
Daarom deze inkijk ‘aan de achterkant’.
Voor pagina’s of blogberichten kies je eenvoudig voor een nieuwe pagina aanmaken of om eentje te bewerken of te verwijderen. Je kunt hier zelf je tekst typen en afbeeldingen toevoegen. Je klikt op Publiceren of Bewerken en je bent klaar. Je kunt meteen op je website zien hoe het is geworden. Bevalt je dat niet, dan ga je nog even weer bewerken. Je kunt ook bij berichten instellen wanneer je ze wilt publiceren, voor als je een lancering hebt of alvast vooruit wilt werken.
Je hoeft dus geen webbouwer meer te vragen of te wachten tot die tijd heeft… Heerlijk toch? Dat is precies waarom ik heb gekozen om WordPress sites te maken, omdat ik dat zelf ook het fijnst zou vinden.
Ik lever ook altijd een handleiding bij de website. De meeste webbouwers doen dat, en vraag daar anders ook zeker naar.
502 keer gelezen
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2018/02/WordPress-gebruiksvriendelijk-CMS.jpg240360Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2018-02-20 01:48:172018-03-02 03:17:28Hoe ziet dat er nou uit, de achterkant van een WordPress site?
Soms wil je je website verhuizen. Omdat je een betere hosting provider hebt gevonden, of als je provider nieuwe pakketten aanbiedt (en op een andere server). Of je hebt je site eerst gebouwd op een andere omgeving.
Met Duplicator je site 1:1 verhuizen
Met de plugin Duplicator van Snap Creek hoef je geen database te importeren en alle linkjes (ook voor afbeeldingen) handmatig aan te passen, maar zet je alles 1:1 over. Je hebt er echt geen omkijken naar. Nou ja, wel even checken natuurlijk.
Met de plugin maak je twee bestanden aan: een zip bestand van de website die je wilt verhuizen, met een installer bestand.
Je maakt ondertussen een nieuwe database aan op je nieuwe omgeving, en een FTP-gebruiker.
De twee bestanden zet je nu met je nieuwe FTP-gebruiker in de directory van je nieuwe installatie, meestal de hoofd directory en met een naam als public html of httpdocs.
Dan typ je in je browser de naam van je nieuwe URL in met installer.php daarachter, bijvoorbeeld: jouwsite.nl/installer.php
Nu krijg je invulvelden voor het invoeren van je nieuwe database gegevens en kun je de installatie afronden.
Na de installatie geeft de plugin je een optie om de installer bestanden weer te verwijderen en om de cache te legen.
En vergeet vooral niet om op de nieuwe omgeving ook je mailinstellingen weer goed te zetten. Het zal niet de eerste keer zijn dat je dan een sterker wachtwoord moet bedenken en dus ook je mailprogramma daarmee moet bijwerken.
Wil je meer uitleg, google dan op Duplicator Tutorial, op YouTube vind je allerlei filmpjes hierover. Wil je meer support, dan kun je kiezen voor de betaalde versie van Duplicator. Een goede hosting provider zal je bij problemen ook zeker verder kunnen helpen.
Is je oude en nieuwe URL precies gelijk? Dan is ook daarvoor een manier om dat te controleren. Een extra tablet of smartphone is dan handig om ook nog de huidige situatie te blijven zien.
En Duplicator is natuurlijk ook een handige tool om back ups van je website te maken.
Haak je al af bij het maken van een nieuwe database of FTP? Dan zijn er ook genoeg WordPress kenners die je verder kunnen helpen.
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2017/10/wordpress-site-kopieren-duplicator.jpg438438Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2017-10-26 01:51:532017-10-26 02:48:15Je WordPress website verhuizen met Duplicator
Iemand schrijft zich in via je website voor de online training die je hebt gemaakt, hij of zij doet via internet ook de betaling – als je die vraagt – en ontvangt daarna in de mail een factuur en een link naar de eerste module. En een week later bijvoorbeeld naar de tweede.
Passief inkomen heet dat, of informatiemarketing, omdat je je informatie/kennis verkoopt en waarvoor je niet voor thuis hoeft te blijven. Maar let op: daarvoor moet je wel actief aan de slag (zijn gegaan) om dat materiaal goed voor elkaar te krijgen. Ook het zoeken naar de goede online tools kost tijd. Daarvoor deel ik mijn bevindingen graag met je:
Je video’s maken
Met Camtasia Studio klik je op de button ‘Record,’ je neemt jezelf op met de webcam of je beweegt en klikt met je muis op het scherm om ergens uitleg over te geven, al dan niet met ingesproken commentaar. Het programma biedt allerlei mogelijkheden om te knippen en plakken, zowel voor beeld als geluid (ook later nog toe te voegen). Het wordt geleverd met een add on (lees: plugin) voor Power Point presentaties. Je kunt een Free Trial downloaden, waarbij je al meteen veel en handige instructievideo’s krijgt.
Wil je liever eerst eenvoudiger beginnen, dan kan ik voor het bewerken van Video’s ook VideoPad Video Editor aanraden. Ook hiervan is een gratis trial.
Je video’s online zetten
Wil je veel exposure, voor bijvoorbeeld een gratis weggever? Zet die dan op YouTube.nl. Maak voor YouTube dan meteen een eigen account en kanaal voor je bedrijf aan, dat oogt professioneler en is meteen beter voor je vindbaarheid. Wil je je video’s juist afschermen? Dan vind ik Vimeo.com een mooie oplossing. In de betaalde versie kun je van alles instellen. Ook dat je geüploade videos via Vimeo onzichtbaar moeten blijven en alleen op jouw site vertoond mogen worden. De video kan dan niet via andere sites gedeeld worden (tenzij je dat zelf toe staat).
For your members only
Hoe bescherm je de content op je website? In WordPress heb je natuurlijk altijd de mogelijkheid om een pagina achter een wachtwoord te verstoppen, maar dat is niet een erg robuuste oplossing.
Wil je klanten alleen met een e-mailadres of gebruikersnaam toegang geven tot bepaalde pagina’s, dan bieden Wishlist en ook WooCommerce hiervoor goede mogelijkheden. WooCommerce biedt hiervoor aanvullende plugins, zoals Groups for WooCommerce en WooCommerce Memberships.
Je maakt het jezelf een stuk makkelijker door je online trainingen via een aparte website aan te bieden. Zo voorkom je fouten bij het toewijzen van de toegang en kun je ook eenvoudiger instellen dat Google je (verborgen) content niet vindt.
Registraties en betalingen
Hiervoor zijn meerdere mogelijkheden. Ook kun je hiervoor de functies van een webshop gebruiken of een formulieren plugin, zoals Gravity Forms. Als je betalingen via iDeal wilt aanbieden, is het verstandig om te checken of dat kan. Bij WooCommerce kan dat bijvoorbeeld wel. Ik heb zelf goede ervaringen met Mollie als betalingsprovider, anderen werken ook graag met Sisow.
De voordelen van Autoresponders
Met een autoresponder kun je bijvoorbeeld automatisch instellen dat je deelnemers via de mail elke week een nieuwe video krijgen aangeboden. Ook kun je zo tussendoor contact blijven houden en/of je aanbiedingen doen, waarbij je je klanten kunt groeperen en elke groep een eigen mail kunt sturen. Een autoresponder is dus een e-mailprogramma waarbij je je mails al kunt klaarzetten en zelf kunt bepalen hoe snel die elkaar opvolgen. Voorbeelden zijn MailChimp en Autorespond, de Nederlandse aanbieder, die ook een API levert voor Wishlist.
Steeds vaker wordt er door deze aanbieders een ‘API’ meegeleverd, waardoor het mailprogramma met andere software, zoals die voor membership, geïntegreerd kan worden.
Waar begin je?
De grootste valkuil is om door de bomen het bos niet meer te zien of teveel zelf te willen doen. Begin daarom hiermee:
Verdeel je diensten in hapklare brokken
Kies je niche/doelgroep
Kies je middelen: video, PDF, e-book, wel/niet betaald
Kies daarna de software of vraag je webbouwer daarnaar
Bekijk wat je uit kunt besteden aan een VA en/of webbouwer
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2012/07/online-diiensten-verkopen-1.jpg235435Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2017-09-13 17:38:462018-04-08 01:26:27Maak je online trainingsprogramma (en verkoop ‘m!)
Zelfs op vakantiefoto’s heeft de maker auteursrecht. Je moet daarom altijd toestemming vragen aan de maker of je de foto mag gebruiken. Dus even googlen op internet en dan de afbeeldingen op je website zetten, of in je presentatie, is niet zomaar toegestaan. De maker kan een schadevergoeding van je eisen en dat kan zomaar 3x zijn/haar gebruikelijke tarief zijn. Dat de foto’s al op internet stonden, maakt hiervoor niets uit. Het is een misverstand dat alles dat online is te vinden, ook zomaar gebruikt mag worden.
Is de fotograaf niet te achterhalen? Dan blijft hetzelfde gelden. Jij blijft verantwoordelijk om de maker toestemming te vragen. Desnoods kun je Stichting Foto Anoniem inschakelen.
Creative Commons
Staat er Creative Commons bij een afbeelding, dat geeft de maker je bepaalde toestemming voor gebruik, en behoudt altijd de auteursrechten. Je moet hierbij de naam van de maker vermelden en goed opletten of het gebruik ook voor commerciële sites is toegestaan. Er zijn zes vormen van Creative Commons-licenties.
Daarnaast is een CC0 variant, waarbij de maker het auteursrecht aan het publieke domein vrij geeft, oftewel vrij van auteursrechten! Op pixabay vind je foto’s met CC0 licentie.
Free images
Bij sites die gratis foto’s aanbieden moet je dus ook even letten op die Creative Commons-licentie. Is het geen CC0 dan moet je meestal de naam van de maker vermelden of een link naar de site.
Stockfoto’s
Wil je geen ‘gezeur’ over auteursrechten, dan kun je die ‘afkopen’ door ze aan te schaffen bij bijvoorbeeld sites als Shutterstock, 123RF, dreamstime of GettyImages.
735 keer gelezen
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2017/06/Foto-gebruik-op-internet.jpg426640Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2017-06-13 17:19:352017-09-14 02:46:57Afbeeldingen van internet plukken, mag dat?
Heb je een PDF die je als e-book en als ‘weggever’ hebt gemaakt om je mailinglijst te laten groeien, dan loop je dikke kans dat die wat later toch op titel en tekst in Google gevonden kan worden. En dat was nou juist niet je bedoeling. Verstoppen dus.
Het makkelijkst is als je de SEO plugin van Yoast gebruikt (en die zou je toch echt moeten gebruiken om de rest van je site wel goed vindbaar te maken).
1. Zet de pagina met de link naar de PDF op noindex
Ga hiervoor op die pagina naar de Yoast instellingen en klik op het tandwiel. Vul in bij Metarobotindex noindexen bij Geavanceerde Meta robots Site-brede standaard: Geen. En sla de wijzigingen voor de pagina op door op Bijwerken te klikken.
2. Nu nog de PDF ‘onzichtbaar’ maken
De Yoast plugin biedt ook hiervoor een snelle oplossing. Ga bij deze plugin naar de optie ‘Extra’ en kies Bestandsbewerker. Is er nog geen robot.txt bestand klik dan eerst om deze aan te maken. Voeg nu de regel toe: Disallow: *.pdf$En sla de veranderingen op.
754 keer gelezen
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2017/06/pdf-verbergen-voor-google.png431519Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2017-06-06 00:46:432017-06-14 05:24:46Je PDF’s verbergen voor Google
Zelf gebruik ik graag Shutterstock of GettyImages voor stockfoto’s. Bij Shutterstock kun je bijvoorbeeld al afbeeldingen kopen voor een tientje per stuk. Heb je ze liever gratis, dan zijn daar nu ook een heleboel mogelijkheden voor. Zoals freepik.com
De website typeform.com gaf onlangs een uitgebreide opsomming van websites met gratis foto’s voor je website. Of je nieuwsbrief of social media. Soms moet je daarbij dan wel de naam van de fotograaf vermelden, of een link naar de site:
Heb jij aanvullingen of goede ervaringen te melden? Ik hoor het graag!
534 keer gelezen
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2017/04/camera.png431519Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2017-04-22 03:21:482017-09-14 04:04:31Gratis foto’s voor je website
Alle websites beginnen met http. Tenzij het een webshop is, of een bank. Dan staat er https voor. Althans, zo was het.
Totdat Google aankondigde dat vanaf 2017 waarschuwingen worden getoond als een website geen SSL certificaat heeft.
Behalve Google heeft ook het College Bescherming Persoonsgegevens zich hierover uitgesproken. Dit college vindt dat jij verantwoordelijk bent (lees: aansprakelijk) voor wat jouw bezoekers op je site kunnen achterlaten. Boetes kunnen oplopen tot 4.500 euro.
SSL al nodig bij contactformulier en Google Analytics
Je valt al onder deze wettelijke verplichting als je een website hebt die gevoelige data verwerkt. En dat is zeker het geval bij een webshop, maar ook al bij het gebruik van een contactformulier (!) of Google Analytics.
Je bezoeker krijgt met een SSL certificaat meer bewijs dat de site ook echt van jou is, zo is het idee. En ook mail kan hiermee versleuteld worden verstuurd.
Google laat je zonder groen slotje zakken
Google laat je website slechter scoren als deze geen SSL certificaat of slotje heeft.
Waarom wil je een SSL Certificaat?
De wettelijke verplichting voor o.a. je contactformulier, Google Analytics en webshop
Je vindbaarheid in Google en hun waarschuwing voor een onbeveiligde website
Het vertrouwen van je (potentiële) klant
Welke SSL Certificaten zijn er?
Je kunt kiezen voor een:
Single Domain Certificaat
Deze wordt het meest gebruikt. Je beveiligt hiermee je domeinnaam.nl. Heb je subdomeinen geïnstalleerd, zoals webshop.domeinnaam.nl of watdanook.domeinnaam.nl, dan is dat gedeelte niet beveiligd. De kans is groot dat je geen gebruik maakt van subdomeinen en aan deze optie dus genoeg hebt.
Wildcard Certificaat
Hiermee zijn ook je subdomeinen beveiligd. Dus ook webshop.domeinnaam.nl of watdanook.domeinnaam.nl
Extended Validation (EV) Certificaat
Dit werkt als de Single versie maar nu staat de bedrijfsnaam erachter. Kijk bij Rabobank.nl bijvoorbeeld, hier staat het groene slotje met de naam van de bank erachter, ook in het groen. Bij de Single variant staat alleen het groene slotje zonder de bedrijfsnaam erachter, zoals op mijn website.
Multi Domain Certificaat
Hiermee kun je verschillende domeinnamen met 1 certificaat beveiligen. Handig als je in meerdere landen actief bent met bijvoorbeeld domeinnaam.nl en domeinnaam.be
Kosten
Het Single Certificaat is het goedkoopst en zal voor de meeste sites voldoende zijn: Voor trainers en coaches, maar ook voor je webshop die op .nl eindigt.
Een Single Certificaat wordt soms gratis of voor 12 euro per jaar aangeboden. Een Wildcart kost al gauw 100 euro per jaar, een EV certificaat 150 euro per jaar. Maar dat kan echt alle kanten opgaan. Let dus goed op wat je hosting provider vraagt voor zo’n certificaat.
Mijn Tip
Eigenlijk ben je wel gedwongen om een SSL Certificaat te gebruiken. Ben je trainer of coach, of heb je webshop die eindigt op .nl? Ik zou dan kiezen voor een Single Domain Certificaat. Check de extra kosten voor het certificaat. Ik heb zelf goede ervaringen met Sohosted.com (helaas geen aandelen of provisie). Zij rekenen voor een Single Certificaat 1 euro per maand, dus 12 euro per jaar.
Loont het hiervoor de moeite om van de ene naar de ander provider te verhuizen? Misschien kun je het zelf en loont dat ook anders de moeite om het uit te besteden.
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2017/02/ssl-certificaat.png239381Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2017-02-15 17:11:022018-03-30 03:31:04Waarom een SSL certificaat of Groen Slotje?
We gaan ervan uit dat je al een inschrijfformulier van MailChimp op je website hebt staan. Deze gaan we nu koppelen met je Facebook fanpage of bedrijfspagina.
1. Log in bij MailChimp.
2. Klik op je naam en kies Account.
3. Klik op Integrations.
4. Klik op Facebook en log in.
5. Kies de pagina en de lijst die van toepassing is.
6. Kies Yes bij ‘Use signup form tab’
7. Kies een Form theme (tip: laat ‘m lekker op default staan).
8. Kies een naam voor de tab die op je Facebook pagina komt te staan. Deze kun je altijd weer aanpassen. Bijvoorbeeld: Ontvang mijn gratis tips.
9. Klik op ‘Save’.
Je kunt nu op je Facebook pagina deze tab meer naar boven plaatsen en dus de volgorde van de tabs aanpassen. Ga hiervoor naar Instellingen > pagina bewerken. Je kunt hier de diverse opties ook aan- of uitzetten.
Let op: Deze toevoeging voor je MailChimp inschrijving is niet op mobiele devices zichtbaar c.q. van toepassing!
811 keer gelezen
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2017/06/mailchimp-facebook-integratie.png448640Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2017-02-14 04:41:202017-06-14 04:56:50MailChimp formulier aan Facebook koppelen
Het hamburgermenu is vernoemd naar de drie streepjes: broodje boven en onder, hamburger in het midden. Logisch toch?
Dit hamburgermenu wordt als bekend verondersteld als je mobiele sites bezoekt. NU.nl maakt er bijvoorbeeld gebruik van.
Niet iedereen begrijpt dat dit een menu is waarop je kunt klikken. Denk dus goed aan je doelgroep en zorg ervoor dat je bezoekers alles in een nanoseconde begrijpen wat je bedoelt.
531 keer gelezen
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2016/07/hamburger-menu.png112300Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2016-07-18 02:03:092017-06-14 01:41:48Wat is een ‘hamburger-menu’?
Als je blogt heb je daarmee ook al items voor je nieuwsbrief. Zeker als je direct een blog schrijft na de vraag die een klant aan je heeft gesteld, dan heb je ook de oplossing nog goed in je hoofd en kun je die het beste dan verwoorden.
Zo plaatste ik in mei een blog hoe je in 1x al je mails op je iPhone of iPad kunt deleten: deze tip is nu ruim 49.000 keer gelezen!
In je nieuwsbrief zet je dan een paar eerste regels van je blogbericht en met een ‘lees verder’ verwijs je met een link naar het artikel op je website.
Je kunt zelfs na of met 1 blogbericht zo je nieuwsbrief al versturen.
364 keer gelezen
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2011/01/nieuwsbrief-versturen-1.jpg245228Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2015-11-28 05:33:372017-06-14 01:43:18Wat zet je in je nieuwsbrief?
Je wordt gebeld op je iPhone en op je iPad krijg je daar ook een melding van. Handig als je vanaf je iPad ook wilt bellen of gebeld wilt worden. Dit kan overigens alleen als je iPhone zich in de buurt bevindt en is verbonden met wifi.
Vind je deze optie vervelend? Schakel deze dan zo uit:
Ga naar Instellingen
Ga naar FaceTime
Schakel bellen via iPhone uit (zodat je geen groene kleur meer ziet).
Klaar!
Desgewenst kun je deze optie ook altijd weer zo aan zetten.
724 keer gelezen
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2015/11/ipad-nophone.jpg326533Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2015-11-18 23:53:442017-06-13 18:05:47Telefoongesprek op de iPad uitschakelen
Ik had laatst een mogelijke klant aan de telefoon die mij vroeg naar de post onderhoud in mijn offerte. Een andere websitebouwer had haar namelijk verteld dat ze het onderhoud makkelijk zelf zou kunnen doen.
‘Als alles goed gaat’, hoef je inderdaad alleen maar op ‘update’ te klikken voor een nieuwe versie van WordPress of nieuwe versies voor je plugins.
Chinees casino
Een andere klant wilde daarom ook op die post bezuinigen. Na een aantal maanden ben ik toch het onderhoud gaan doen, de site was inmiddels veranderd in een Chinees casino. Want naast de updates zijn er ook de nodige beveiligingsmaatregelen nodig voor hacks en aanvallen die je WordPress sites willen gebruiken voor (spam-)doeleinden.
Wat kan er dan niet goed gaan?
Plugins zijn nog niet bijgewerkt voor de nieuwste WordPress versie
Plugins kunnen (daardoor) met elkaar conflicteren
Bij niet tijdig updaten kan je site gehacked worden
Bij onvoldoende beveiliging kan je site gehacked worden
Door onverklaarbare redenen raakt je database in de war
Alle pagina’s zijn verdwenen
En die laatste reden is de aanleiding voor deze blog en betrof mijn eigen site: Ineens waren al mijn pagina’s verdwenen. Wat je dan kunt doen? Je kunt een backup van de database terugzetten, je kunt ook proberen om eerst de tabellen in de database te repareren, dat bleek bij mij gelukkig afdoende te zijn. Mijn site lag er hierdoor maar een paar uur uit. Maar je moet dan wel weten hoe je database tabellen kunt repareren.
De site is uit de lucht gehaald
Dat was anders bij iemand die laatst met een gehackte site bij me aanklopte. Aan die site was verder niets te zien of te repareren: De provider had deze namelijk geheel uit de lucht gehaald en die was dus ook al een week onbereikbaar voor beheer of reparatie. En dat terwijl deze klant net een nieuw cursusaanbod op Facebook had aangekondigd. Wel was de database nog te kopiëren. Ik heb de site daarom verhuisd naar een minder rigide provider. Binnen twee dagen was de site weer online en schreven de deelnemers zich weer in.
Wat is je site je waard?
Bedenk hoe belangrijk je website voor je is: Kun je je een week (of langer) veroorloven dat je site niet online staat? Kun je het dan zelf oplossen of moet je hulp inhuren? Vaak ben je meer kosten kwijt voor een eenmalige reparatie dan aan een abonnement voor regulier onderhoud. Uit de lucht zijn kan je bovendien klanten kosten en je moet dan zelf kunnen beschikken over een goede en recente backup, van zowel je database als van je (aangepaste) theme.
Doe het niet zelf
Het mag duidelijk zijn, ik raad het uitbesteden van onderhoud zeer aan, je kunt niet alles bijhouden. En dat zeg ik niet omdat ik hier business aan wil overhouden: Ik bied onderhoud (want tegen een minimum tarief en daarom) alleen aan voor mijn klanten.
Ben je geen klant van mij, informeer hiernaar bij je webbouwer en/of kijk verder rond om dit goed te regelen.
https://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2015/09/onderhoud-wordpress.png461473Marian de Jonghttps://lekkerscherp.nl/wp-content/uploads/2023/02/wordpress-website-seo-vindbaarheid-google-berkelland-gelderland.pngMarian de Jong2015-09-11 04:21:352017-06-14 02:48:15Onderhoud van je WordPress site: zelf doen of uitbesteden?