Vindbaarheid in Google: de SEO basics

website optimaliseren voor googleJa, leuk, dat eerdere bericht over investeren in je vindbaarheid via Google, maar hoe doe je dat dan? Ok, here’s the very basics!

Titel, description en tekst

Hier kijkt Google erg naar en vooral een goede combinatie doet het ‘m. Zet dus in je titel, description en tekst je relevante zoekwoorden. Zoveel mogelijk en zonder dat het irritant gaat worden. Tekstschrijven is niet voor niets een vak en schrijven voor zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO copy genoemd) is niet voor niets een specialisatie.

En waar je die titel en description? Als je WordPress gebruikt, ga je daarvoor naar de editor voor je header.php: Zet de tekst voor de titel tussen <title> en </title>. De tekst voor je description plaats je met: <meta name=”description” content=”hier dus plaatsen, met max 156 karakters”> ergens vlak daaronder.

Keywords

Bepaal dus wat relevante woorden zijn en zet die in maximaal 70 karakters. Dat geldt ook voor de description en plaats de belangrijkste woorden vooraan. Voor de description hou je  een maximum van 156 karakters aan. Een handige tool hiervoor is: https://www.hobo-web.co.uk/character-counter.htm

En wat zijn dan relevante zoekwoorden? Gebruik hiervoor ook Google, om wijzer te worden waar mensen op zoeken. En om te ontdekken wat alternatieve zoekwoorden kunnen zijn, en waar je nog niet eerder aan hebt gedacht: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

URL’s

Het is heel verleidelijk om dan ook alleen maar zoekwoorden in je URL te plaatsen, maar dat vindt Google niet klantvriendelijk. Sterker, het wordt zelfs afgestraft als je het te bont maakt. Blijf dus bij teksten en tags ook vooral aan je klant en de gebruiksvriendelijkheid denken.

Teksten

Gebruik zoveel mogelijk zoekwoorden op je pagina’s zonder irritant te worden. Gebruik daarbij ook kopjes en -dus- relevante tekst in <h2>.Bij WordPress ga je daarvoor naar je HTML-tab voor het bewerken van berichten of pagina’s. Je kopjes plaats je tussen <h2> en </h2>. Vind je de opmaak daarvan niet helemaal ok? Ga dan nog een stap verder en verander die in je style.css (zoek naar iets als h2, h2 a, h2 a:link). Tip: Zoals bij alle veranderingen is het handig om het oorspronkelijke bestand eerst even te saven. Die kopjes, dat vindt vindt Google allemaal fijn. En vooral als in de combinatie titel, description, tekst, kopjes en alt tags dezelfde woorden worden teruggevonden.

Wat zeg je? Alt tags?

Ja, je hebt ook nog zoiets als image optimization… Gebruik dus de alt tags van je images en zet daarin ook weer je relevante zoekwoorden. Dus niet IMG0011, maar bijvoorbeeld: vakantie portugal tips online boeken. In de code zet je dat tussen de aanhalingstekens van:  alt=”vakantie portugal tips online boeken”

Interne of back links

Maak links naar de andere pagina’s van je website. ‘Linkbuilding’ is belangrijk voor Google. Hoe meer links naar interne of van externe pagina’s, hoe beter.

Maar maak ook niet lukraak links aan. Je wilt elke pagina tenslotte afsluiten met een ‘call to action’ en niet dat mensen al halverwege de tekst ‘afzwaaien’. Een call to action onderaan de pagina kan bijvoorbeeld zijn:
Geïnteresseerd of wilt u eerst meer informatie?
Neemt dan contact met ons op.

Webmaster tools

En dan zijn er nog de webmaster tools van Google. Maak daar in elk geval een sitemap aan: https://www.google.com/webmasters/

Dynamische content

Google wil ook wat te doen hebben. Daarom is een nieuwspagina (of weblog) zo nuttig. En WordPress scoort daarin als vanzelf al goed.

Statistieken

En blijf het bijhouden en je statistieken bekijken. Gebruik je al Google Analytics? Heel gemakkelijk aan te maken met een Google account. Plaats de code boven je <body>-tag en verdiep je in de materie of volg een korte cursus. Zelf heb ik deze bij Kristiaan Kremer gevolgd.

Meer verkeer naar je website

Voor meer verkeer naar je website werkt ook het versturen van een nieuwsbrief, het gebruik van Social Media (en links) om het verkeer naar je site te bevorderen; met YouTube, Vimeo, Flicr, Twitter, Hyves, Facebook, twitter…

Maak daarvoor wel eerst een keuze en bedenk waar je doelgroep zich vooral bevindt en focus, anders word je gek… en dat was niet de bedoeling van deze blog. Hou ook rekening met wat bij jou past en wat je goed ligt. Tips daarvoor geef ik in een volgende blog over dit onderwerp.

Wil je een advies op maat? Neem dan contact met me op.

1638 keer gelezen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *