beveiligen wordpress

Slimme back up voor je WordPress site

beveiligen wordpressWil je elke week of dag een back up maken en laten verzenden via e-mail? Maak dan daarvoor een apart e-mail account aan bij Gmail, daar heb je lekker veel ruimte en dus ook voor je back ups. Of bij Dropbox bijvoorbeeld.

Installeer vervolgens de WordPress plugin BackWPup en stel deze in voor een dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse back up.

Let er wel op dat je niet teveel aanvinkt (dus geen data files). Anders kan het bestand te groot worden en krijg jij of je klant toch problemen met de eigen e-mailserver.

Het is handig om voor tussentijdse back ups een plugin te gebruiken. Maar de meest betrouwbare back up maak je natuurlijk via je admin (phpadmin) panel bij je hosting provider, dan heb je altijd de meest 1:1 betrouwbare kopie.

925 keer gelezen

Jezelf etaleren

Voor mijn verjaardag leek het me een mooi cadeau om een paar foto’s te laten inlijsten, die van de winkel van mijn vader en die daarvoor van zijn vader was. Mijn verjaardag viel bovendien nagenoeg samen met ‘mijn vader‘dag.

Deze foto’s van het nieuwe interieur van de winkel haalden in de jaren ’50 nog de Leeuwarder Courant. Dat waren nog eens tijden.

Een verhaal is belangrijk

het nieuwste voorstreek wortelhaven leeuwarden‘Het Nieuwste’, zoals de winkel in herenmode heette, had in Leeuwarden een zekere naam. Ik had daardoor eigenlijk een dubbele naam. Kwam ik bij klasgenootjes spelen, dan was ik Marian de Jong-van Het Nieuwste. Doordat mijn moeder juf was op mijn lagere school, was ik ook Marian de Jong-van juf De Jong. Leeuwarden was toen eigenlijk best een groot dorp. Het woon- en winkelpand heeft bovendien zijn eigen historie, die ook nog terug te vinden is in de kelders van het pand: al in 1613 was hier ‘De drie haringen’ gevestigd, toen een bekende herberg.

Beeld is belangrijk

Maar nu terug naar die foto’s die de krant haalden… Mijn vader en opa hadden een goede neus voor het halen van publiciteit. Mijn vader had de beste advertentieteksten, maar ook aan de etalages besteedde hij veel zorg. Hij nam afscheid van de etaleur want etalages maken deed hij toch liever zelf. Ik zie me hem nog de overhemden en standaarden aangeven, terwijl hij met speciale etalagesloffen soepeltjes over de grond en langs de tijdelijk geblindeerde winkelramen kroop. Ik zag het plezier dat hij er in had. En hij kon met twee panden en zes grote ramen zijn lol op. Hij kreeg voor zijn etalages ook altijd de verdiende waardering, haalde er regelmatig de krant mee en trok er klanten mee zijn winkel in.

Uitbesteden is ook belangrijk

het nieuwste voorstreek leeuwardenMijn opa won destijds de eerste prijzen bij etalagewedstrijden. Die maakte hij echter niet zelf. Hij huurde daarvoor een goede etaleur in, want daarvoor had hij absoluut geen talent.

Dus: Doe waar je goed in bent en besteed uit waar je minder goed in bent. Of dat nu is voor je etalage, je boekhouding, teksten of het maken van je website. Je kunt niet alles zelf en voel je daar zeker niet minder om.

Maar je wilt wel gevonden worden

Het etaleren zit in mijn bloed. Maar ook iedere winkelier weet dat het niet voldoende is om alleen je deuren te openen, al dan niet met een mooie etalage. Je moet wel gevonden worden. Een goede vindbaarheid in Google is een van mijn specialiteiten. Laat me jouw verhaal vertellen en het zo terug laten vinden op pagina 1 van Google.

Wat kan ik voor jou doen?

 

Misschien vind je dit ook interessant:
Meten is weten (it runs in the family)

1182 keer gelezen

custom post widget

Plugin tip: Tekst widget voor je sidebar

Voor het aanmaken van een pagina of bericht  in je WordPress site kun je de handige Wysiwyg (What-you-see-is-what-you-get) editor gebruiken. Hiermee kun je zonder kennis van HTML tekst opmaken, links aanbrengen en afbeeldingen uploaden.

Voor de zijkolommen of andere widgets is een Wysiwyg editor niet standaard meegeleverd. Maar voor alles is een plugin en dus ook hiervoor.

Na een upgrade van WordPress is er echter altijd wel een aantal plugins dat dan niet meer werkt; niet elke plugin bouwer is nog actief bezig met zijn/haar ooit gemaakte plugin. Zo blijkt sinds de laatste versie van WordPress, versie 3.3.2, een aantal tekst editors niet meer te werken of niet meer stabiel te zijn. Gelukkig zijn er ook altijd weer nieuwe aanbieders op de markt.

Ik ging op zoek en heb deze plugins nu voor een aantal klanten geïnstalleerd en getest:

Custom post widget

plugin wordpress

Met deze widget maak je een tekstblok aan (vertaald als inhoudsblok), net zoals je een pagina of bericht maakt. Daarna ga je naar Weergave > Widgets en sleep je ‘inhoudsblok’ naar de sidebar. Je selecteert je aangemaakte inhoudsblok en klaar ben je!

Ik vind het een zeer gebruiksvriendelijke plugin voor mijn klanten. Het enige nadeel dat ik kon ontdekken, is dat dit tekstblok niet met de WPML plugin vertaald kan worden. Heb je een meertalige site, kijk dan ook naar:

Tinymce widget van Black Studio

Ben je bekend met bijvoorbeeld de Rich Text Editor, dan vind ik de Black Studio Tinymce widget daar nu een (veel) betere versie van. Je krijgt hier net als bij berichten en pagina’s ook twee tabs om uit te kiezen: Wysiwyg (what you see is what you get) en de HTML tab. Met de Wysiwyg tab ziet dat er zo uit:

Bij één provider krijg ik ‘m overigens niet aan de praat, wat maar weer eens het belang onderstreept om een goede WordPress provider te kiezen.

En dat is weer een heel ander verhaal, en dat kun je hier lezen:

Checklist: voor goede hosting én support voor je WordPress website

2062 keer gelezen

Online cursus aanbieden op je site?

Iemand schrijft zich via je website in voor de online cursus die je aanbiedt, hij of zij doet via internet ook de betaling, als je er geld voor vraagt, en ontvangt daarna in de mail een factuur en een link naar de eerste les. En een week later bijvoorbeeld naar de tweede les. Leuk toch? En je kunt er een aardig mee verdienen.

Passief inkomen heet dat, of informatiemarketing, omdat je je informatie/kennis verkoopt en waar je niet voor thuis hoeft te blijven. Maar let op: daarvoor moet je wel heel actief aan de slag (zijn gegaan). En hoe doe je dat, online cursussen aanbieden op je site? Met welke online tools?

In mijn volgende nieuwsbrief geef ik je tips, ook voor software, waarmee je je WordPress site omtovert in een heuse membership omgeving.

Schrijf je hiernaast in voor mijn nieuwsbrief en ontvang mijn tips hiervoor op 29 mei in je mailbox!

682 keer gelezen

Hoe smoelt jouw website? Investeer in je foto’s.

Beeld bij tekst doet het beter dan alleen tekst, dus googlen we als eerste op ‘free stock images’ of ‘niet te duur’.

 

Die foto’s herken je dan ook op veel sites; de vrouw die haar beeldscherm kust, met een laptop in het gras zit of mensen die ongezond hoog in de lucht springen.

Het is inmiddels bekend dat zulke foto’s helaas niet zoveel doen met je bezoekers. Het kan zelfs tegen je werken. Mensen die in teamverband boven één laptop hangen en je ondertussen blij aankijken… Foto’s met ‘echte’ mensen werken beter!

Waarschijnlijk heb je geïnvesteerd in een goed logo, een goede website en huurde je voor je teksten ook een professional in. Het maken van onderscheid is immers belangrijk en zal steeds belangrijker worden met het groeien van de markt en je concurrenten op internet.

Waarom dan bezuinigen op foto’s, waarmee je ook het onderscheid kunt maken? Je hoeft daarmee niet een gigantisch budget stuk te slaan. Je bereikt al veel als je een eenheid in het beeld ziet te krijgen.

Mijn 5 (budget) tips
1. Kies voor eenheid in het beeld

Kies – consequent – voor bijvoorbeeld:

  • beeldvullende foto’s
  • alleen illustraties
  • foto’s in zwart/wit (of met kleurzweem)
  • details van foto’s
  • met mensen, en dan ook: die je juist wel of niet aankijken
2. Zwart wit foto’s met tekst

Je kunt al veel bereiken met bijvoorbeeld (zwart-wit) foto’s waar je een tekst overheen plaatst. Voor een klant in de ICT kozen we voor het thema ‘stoer en industrieel’ voor deze vorm:.


Een klant is gek op zeilen én fotograferen. Hoe leuk is het dan om zijn foto’s te gebruiken. Details daarvan passen we ook zo in zwart-wit toe, geschikt voor teksten als ‘op koers blijven’. En liever met een originelere tekst, maar alvast voor het idee.

3. Pas een kleurzweem toe

Een kleurzweem (kleurfilter) kun je laten terugkomen in je buttons en andere grafische elementen. Hieronder een voorbeeld van Cendris, die de foto’s en andere grafische elementen blauw/grijs kleurde:

Zo’n kleurzweem kun je natuurlijk ook later nog aanbrengen. Op je eigen gemaakte foto’s of op de stock foto’s die je hebt aangeschaft. Zelfs foto’s die je maakt met een filter in Instagram zullen vaak al spannender zijn dan cliché stock foto’s. En dan mag het ook best wat onscherp zijn. Zolang je het maar bewust en consequent zo toepast, zodat het een serie en/of geheel wordt.

4. Gebruik details van een grotere foto

Schaf één grote foto aan en maak daarvan meerdere uitsnedes. Voor een andere klant werkte dat met deze foto, :

5. Investeer in elk geval in je homepage, je eerste indruk!

Zorg er in elk geval voor dat je homepage er als een geheel goed uitziet. Het ‘you never get a second change for a first impression’ geldt zeker voor je homepage. Daar besluit een bezoeker in minder dan een split second of hij door gaat bladeren of niet. Investeer hiervoor zeker in professionele foto’s. Plaats op je homepage minstens één goede en prikkelende foto of een echt goede profielfoto.

Borduur hierop voort op de foto’s voor je vervolgpagina’s. Lukt dat niet helemaal of helemaal niet, probeer dan toch ook hierin weer zoveel mogelijk tot een eenheid te komen.

En tot slot:

Pluk niet zomaar foto’s van het internet, hou rekening met het auteursrecht. Foto’s kun je o.a. kopen bij Getty Images (zoeken op Royalty Free), Shutterstock of Pure budget. Als je even wat verder kijkt en let op ‘gebruik voor het web’ ben je per foto soms 10,  15 of 45 euro kwijt. En ja, dat is wat meer dan bij een low-budet site, maar zo’n nietszeggende foto van 13 in een dozijn zoek ik dan ook niet.

Bonustips

Tip 1 Ga zelf foto’s schieten en verzamelen

Misschien krijg je er wel lol in, om eigen gemaakte foto’s voor je blogberichten te verzamelen. Maak foto’s van dingen of situaties die je misschien ooit nog eens van pas kunnen komen. Bouwmateriaal, een verhuizing, vogelhuisjes, boten. Volg je gevoel en ‘bouw’ zo gestaag door aan een eigen fotoverzameling.

Probeer er zoveel mogelijk een ‘lijn’ in te vinden, een eenheid door een goed gebruik van thema, type afbeeldingen, scherp/onscherp, filter en/of kleur. En wat natuurlijk past bij je huisstijl; je logo en je grafische elementen. Gebruik bijvoorbeeld details, maak ze zwart/wit of geef ze een kleurzweem.

Tip 2 Geef je fotograaf vooraf een goede briefing

Laat je een profielshoot maken voor je website? Zorg dan dat je een profielfoto met en zonder achtergrond (transparant) laat maken en bedenk wat leuke situaties voor foto’s die je bij een blog kunt plaatsen. Jezelf turend in een boek, achter een pc, prikkend in een taart, kijkend naar een huis, wijzend naar (schuin) links, rechts, boven en naar onder of pratend met iemand die je alleen op de rug ziet.

Tip 3 Sla foto’s met tekst op als PNG-bestand

Sla foto’s met tekst over het beeld op als png-bestand (en dus niet als jpg of gif). Een png-bestand behoudt daarvoor meer scherpte. Dit geldt voor alle afbeeldingen met tekst erin (en dus ook voor logo’s).

Meer weten?

Wil je meer tips voor je online marketing & verkoop? Dit artikel verscheen eerder in mijn nieuwsbrief. Ontvang ook elke maand weer nieuwe en handige tips.

Wil je meer advies voor je online marketing en verkoop? Neem dan contact met mij op.

2167 keer gelezen

uitgelichte afbeelding wordpress

Uitgelichte afbeelding toevoegen in WordPress

Hoe krijg je die afbeeldingen recht onder elkaar in je weblog pagina, waar je een samenvatting van alle berichten onder elkaar ziet?

Zet eerst die instelling aan in je theme. In een WordPress theme van Genesis ga je daarvoor naar de thema instellingen en vink je bij Content Archieven de optie ‘Aanbevolen afbeelding toevoegen’ aan.

Voeg daarna de afbeelding in je blog toe als ‘uitgelichte afbeelding’. Hoe je dat doet, zie je in dit filmpje:

1365 keer gelezen

Houd je klant – en jezelf – op het rechte pad!

Lang geleden redigeerde ik een scriptie over geestelijke gezondheidszorg en hoe je het beste met weerstand van patiënten kon omgaan. Veel later ontdekte ik dat die manier eigenlijk net zo werkt bij het verkopen van producten of diensten.

Hoe reageren onze hersenen als iemand ons wil overtuigen?

In de scriptie stond dat je vooral eerst mee moet bewegen met de beweringen en de emoties van de ander. Toon je niet eerst dat begrip, dan heb je een grote kans op heftige discussies en nog meer weerstand. Bij iemand die op zoek is naar een specifieke dienst werkt dat eigenlijk precies zo.

Begin nooit met te vertellen over jezelf, en dus ook niet op je website

Dat wil niet zeggen dat je niets over jezelf moet vertellen, juist wel; mensen doen graag zaken met andere mensen en zien dus graag informatie over jou en een gezicht daarbij. Maar de volgorde is belangrijk:

Focus op de herkenning en de behoefte van je klant en je begrip daarvoor

Een handige kapstok hiervoor is het AIDA-model, wat staat voor een nog altijd werkend marketingprincipe: Attention, Interest, Desire/Conviction en Action.

  • Attention: Pak direct de aandacht door te laten merken dat je de vraag of behoefte van je klant begrijpt.
  • Interest: Je vertelt in deze fase over de oplossing van dat probleem en over je aanbod hiervoor.
  • Desire/Conviction: Hierna is het moment om je klant te overtuigen. In deze fase laat je je expertise en autoriteit zien, met je ervaringen, opleiding en referenties (vraag daar om!).
  • Action: Plat gezegd is dit de fase van de ‘Koop nu’-knop of je contact- of inschrijfformulier.

Het AIDA-model is in de loop der jaren aangevuld, gewijzigd en er zijn hele ABC’s op losgelaten, maar laat je niets wijs maken. Het principe staat nog steeds overeind. De werking van ons brein is bij een eerste reactie namelijk niet zo heel veel veranderd…

Zie het AIDA-model als een strak pad naar je ‘Koop nu’-knop. De grootste valkuil op dit pad ben jezelf!

Je ‘Koop nu’-knop’ is je verkoop, je contactformulier of de inschrijving voor je nieuwsbrief. Waarom zou je je bezoeker, die net lekker op weg is naar je ‘Koop nu’-knop, juist dan willen afleiden?

Dit is vaak je grootste valkuil; omdat je je eigen informatie zelf superbelangrijk vindt. Dat is niet erg, daar hebben we allemaal last van!

Maar maak die extra informatie en links daarom liever beschikbaar in je menu- of zijbalk, voor bezoekers die meer bevestiging zoeken. Of geef die informatie op dat moment even helemaal niet! En een foto van jezelf en/of je e-book plaats je daarom ook slimmer in een zijkolom. Zo stel je jezelf niet op de voorgrond en pakt je bezoeker dat beeld wel meteen even mee.

Blijf je verplaatsen in je klant!

Wil je meer advies voor je online marketing en verkoop? Neem dan contact met mij op.

 

699 keer gelezen

Elke maand handige tips!

Deze maand: Hoe ‘smoelt’ jouw website? Heb je daarvoor een onderscheidend ontwerp?

Welke afbeeldingen gebruik je op je website voor een professionele uitstraling?

Gebruik je een 13 in een dozijn ontwerp en afbeeldingen zoals hiernaast? Ieks!

online marketing tipsWil je  handige tips voor afbeeldingen op je website, en voor betaalbare oplossingen?

Schrijf je dan hiernaast in voor mijn gratis tips! Je ontvangt ze op 26 april in je mailbox.

 

544 keer gelezen

Nieuwe website voor Q-P-S

Q-P-S is de onderneming van Marianne van de Water, acquistie-expert. Er was een logo, een huisstijl en een inmiddels wat gedateerde site.

Marianne wilde in haar site in elk geval blauw en water, passend bij haar slogan, die we aanscherpten tot: ‘Voor een golf aan afspraken en een gestage stroom aan leads’ .

website

 Al doende werd de site in samenspraak verder ontwikkeld. De afbeelding in de achtergrond refereert aan golven en aan een vleugel van de Pegasus, passend bij de PEGA-methode van Q-P-S.

 

De teksten zijn van Lisette Geel.

352 keer gelezen

Nieuwe website voor Italibri

Karlijn de Winter recenseert Italiaanse literatuur. Eerder maakte ik haar website voor Wintertekst.nl

Voor Italibri wilde Karlijn een site die er anders uitzag, maar die ook bij Wintertekst ‘hoort’.

Deze site moest ook dezelfde frisheid in- en uitademen. Het blikje mints hebben we er daarom ook in gehouden, maar nu in de Italiaanse kleuren gespoten.

Met een frisse blik op Italiaanse literatuur!

346 keer gelezen

Elke maand tips voor je online marketing

Ontvang ook elke maand handige tips voor je online marketing, vindbaarheid en verkoop. En met tips voor je WordPress site en social media.

Schrijf je nu in voor mijn nieuwsbrief! tips voor je online marketing

 

 

 

 

 

 

 

593 keer gelezen

Maak werk van je website én acquisitie

Ik hoor het steeds vaker. Van klanten en collega’s die ‘hoognodig’ hun site moeten bijwerken. Maar ja, zeggen ze dan, geen tijd want klanten en lopende opdrachten gaan natuurlijk voor.

Vaak wordt dit soort klussen dan in de avond of het weekend gedaan. Of helemaal nog even niet. En dan zakt de moed helemaal in de schoenen, want de site is immers toch al gedateerd, niet meer aantrekkelijk en moet dan helemaal op de schop.

Zelfstandige zonder personeel én afdelingen

Als werknemer in een groter bedrijf heb je te maken met een manager die de lijnen uitzet en afdelingen die de acquisitie, sales, administratie, marketing en communicatie regelen.

Moet je als zelfstandige ondernemer daarom die activiteiten in je vrije tijd gaan doen? Die vraag met ‘nee’ beantwoorden lijkt logisch.

Lees meer

582 keer gelezen

Begin te vertellen ‘waarom’ je iets doet

Sinek's Gouden Cirkel

Koop je een computer als je alle voordelen ziet opgesomd? Of als je leest waarom ze juist deze computer voor je hebben gemaakt, zoals een computer die je uiterst gebruiksgemak biedt?

 

Overtuiging en emotie raken meer dan puur rationele informatie

Rationele informatie triggert een ander deel in je hersenen dan wat je overtuiging teweeg brengt. Met je overtuiging trigger je het deel van de hersenen dat betrokken is bij emotie, motivatie, genot en het emotioneel geheugen. Wil je daar wat meer over weten? Google dan eens op het limbisch systeem van de hersenen.

Lees meer

761 keer gelezen

Hoe koppel je Twitter aan Facebook en LinkedIn?

Hoe koppel je Twitter aan Facebook en LinkedIn? Plaats niet rukraak berichten 1:1 door. Met Twitter, Faccebook en Linkedin bereik je verschillende doelgroepen. Maak daar ook gebruik van. Je wilt je vrienden en zakelijke relaties tenslotte niet overspoelen met tweets over het songfestival. Bijvoorbeeld.

Zie hier tips en instructies voor het koppelen:

Twitter aan Facebook koppelen

Twitter aan LinkedIn koppelen

1952 keer gelezen

In een paar stappen een LinkedIn profiel maken

Met deze 10 stappen maak je een goed en zakelijke profiel:

428 keer gelezen

Nieuwe website voor de Workshoptrainer

Een workshoptrainer leert je hoe je (opvallend) goede workshops kunt geven.

De opdrachtgever had al een eerste idee laten uitwerken, dat als basis diende voor het huidige ontwerp. Bekijk de website van Workshoptrainer.nl of meer voorbeelden van websites die ik maakte.

334 keer gelezen