Voor mijn verjaardag leek het me een mooi cadeau om een paar foto’s te laten inlijsten, die van de winkel van mijn vader en die daarvoor van zijn vader was. Mijn verjaardag viel bovendien nagenoeg samen met ‘mijn vader‘dag.

Deze foto’s van het nieuwe interieur van de winkel haalden in de jaren ’50 nog de Leeuwarder Courant. Dat waren nog eens tijden.

Een verhaal is belangrijk

het nieuwste voorstreek wortelhaven leeuwarden‘Het Nieuwste’, zoals de winkel in herenmode heette, had in Leeuwarden een zekere naam. Ik had daardoor eigenlijk een dubbele naam. Kwam ik bij klasgenootjes spelen, dan was ik Marian de Jong-van Het Nieuwste. Doordat mijn moeder juf was op mijn lagere school, was ik ook Marian de Jong-van juf De Jong. Leeuwarden was toen eigenlijk best een groot dorp. Het woon- en winkelpand heeft bovendien zijn eigen historie, die ook nog terug te vinden is in de kelders van het pand: al in 1613 was hier ‘De drie haringen’ gevestigd, toen een bekende herberg.

Beeld is belangrijk

Maar nu terug naar die foto’s die de krant haalden… Mijn vader en opa hadden een goede neus voor het halen van publiciteit. Mijn vader had de beste advertentieteksten, maar ook aan de etalages besteedde hij veel zorg. Hij nam afscheid van de etaleur want etalages maken deed hij toch liever zelf. Ik zie me hem nog de overhemden en standaarden aangeven, terwijl hij met speciale etalagesloffen soepeltjes over de grond en langs de tijdelijk geblindeerde winkelramen kroop. Ik zag het plezier dat hij er in had. En hij kon met twee panden en zes grote ramen zijn lol op. Hij kreeg voor zijn etalages ook altijd de verdiende waardering, haalde er regelmatig de krant mee en trok er klanten mee zijn winkel in.

Uitbesteden is ook belangrijk

het nieuwste voorstreek leeuwardenMijn opa won destijds de eerste prijzen bij etalagewedstrijden. Die maakte hij echter niet zelf. Hij huurde daarvoor een goede etaleur in, want daarvoor had hij absoluut geen talent.

Dus: Doe waar je goed in bent en besteed uit waar je minder goed in bent. Of dat nu is voor je etalage, je boekhouding, teksten of het maken van je website. Je kunt niet alles zelf en voel je daar zeker niet minder om.

Maar je wilt wel gevonden worden

Het etaleren zit in mijn bloed. Maar ook iedere winkelier weet dat het niet voldoende is om alleen je deuren te openen, al dan niet met een mooie etalage. Je moet wel gevonden worden. Een goede vindbaarheid in Google is een van mijn specialiteiten. Laat me jouw verhaal vertellen en het zo terug laten vinden op pagina 1 van Google.

Wat kan ik voor jou doen?

 

Misschien vind je dit ook interessant:
Meten is weten (it runs in the family)

1137 keer gelezen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *