Een SEO rapport? Maak ‘m lekker zelf!

De basics voor een goede vindbaarheid in Google zijn je vast al bekend: een goede titel, omschrijving en teksten, een goed gebruik van keywords (lees: woorden waar mensen jou of je product op zoeken) en je url’s. Zie ook mijn blog over de Google basics

Om je vindbaarheid in Google te vergroten zijn er handige tools, die ik ook gebruik voor het maken van SEO rapporten. Ik deel ze graag met je!

Google Webmaster Hulppagina’s

Google biedt Webmaster Hulppagina’s, waar je twee belangrijke zaken voor Google kunt regelen:

1. Na het aanmelden krijg je hier van Google een code die je – met een FTP-programma – in je website plaatst. Hiermee laat je Google weten dat je eigenaar of webmaster bent van de website en dat je deze graag laat indexeren.

2. Ook kun je hier een sitemap uploaden. Handig voor de Google robots, zo weet Google welke pagina’s jij belangrijk vindt en krijg je een waarschuwing als een link niet (meer) werkt. Als de robots geen toegang tot je pagina’s kunnen krijgen, dan krijg je daar ook een waarschuwing van. Soms staat je instelling in WordPress daarvoor niet goed (zie instellingen > privacy) of staat er in een voor jou verborgen bestand op je server (htaccess of .ini-bestand) vermeld dat robots je site niet mogen bezoeken. Een goede check dus! Lees onderaan dit bericht en bij de Bonustips hoe je een sitemap maakt.

Tip: Alle waarschuwingen kun je per e-mail ook laten doorsturen. Wel zo handig als je er niet elke dag naar kijkt.

Ben je klant bij mij, dan kun je tot hier nog rustig achterover leunen 🙂 Voor mijn klanten lever ik dit namelijk standaard op in mijn eigen Google Webmaster omgeving.
Beheer je je eigen site, bekijk dan Google Webmaster Tools

Google Adwords

Je hoeft niet per se te adverteren met Adwords, iedereen kan het Adwords Hulpprogramma voor zoekwoorden gebruiken. Ben je ingelogd bij Adwords, dan vind je het onder Hulpprogramma’s en Analyse.

Je kunt hiermee zien hoe populair een voor jou interessant zoekwoord is, hoe het lokaal wordt gebruikt, wat alternatieve woorden zijn en hoe je concurrent het doet.
Bekijk Google Adwords

Tip: Vul bij website eens de URL in van je concurrent. Kijk ook eens hoe goed je concurrent in Google scoort op bepaalde zoekwoorden. En let dan ook op de titel, omschrijving en ‘kopjes’ die ze op hun site boven de alinea’s gebruiken.
Zo kun je er zomaar achter komen dat je doelgroep veel vaker op een ander woord zoekt dan je zelf had aangenomen:

Google Trends

Gebruik ook deze tool voor het bepalen van je zoekwoorden. Typ ik hier bijvoorbeeld website en WordPress als 2e zoekopdracht in, dan zie ik dat website nu minder als zoekwoord wordt gebruikt en WordPress juist meer. Ik doe er dus goed aan om wat vaker het woord WordPress op mijn site te vermelden.
Bekijk Google Trends in Nederland

Online spider simulators

Check je site bij online spider simulators om te zien wat Google nu echt ziet. Google ziet bijvoorbeeld geen afbeeldingen en Flash bestanden.

Tip: Daarom is het meegeven van de image-tag zo belangrijk. Lees onderaan bij de Bonustips hoe je de image tags gebruikt.

Test je site in een online simulator

Verkeer naar je site genereren

Sites die naar jouw site linken, dragen ook bij aan je ranking in Goole. Type voor je eigen resultaat (of dat van je concurrent) in bij Google: link:www.naamvandesite.nl Probeer kwalitatief goede links te krijgen want kwalitatief minder goede links (dan je eigen website) kunnen je score ook weer naar beneden halen.

Gebruik ook links in je blog, nieuwsbrief en social media naar (delen van) je website. Ook dat versterkt je vindbaarheid in Google en zeker het verkeer naar je site!

Tip: Maak ook zeker een account en berichten aan in Google+. Google waardeert die nét ietsje meer…

Bonustips

Tip 1 Alt tags voor je images tellen mee! Maar hoe doe je dat? Zie hiervoor mijn tips voor de Alt tags

Tip 2 Sitemap maken voor Google Vind je het lastig om een sitemap aan te maken voor Google? Zie dan deze simpele oplossingen voor het maken van een sitemap

Meer weten?

Neem dan contact met mij op.

1828 keer gelezen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *