Google straft websites die niet responsive zijn

Zoek je met een tablet of telefoon in Google? Dan worden sites die niet ‘mobile friendly’ zijn, sinds eind april achtergesteld in de zoekresultaten. Dat betekent dus dat je bezoekers zult verliezen.

Kijk je met je desktop, dan lijkt er niets aan de hand. Google kan je site daar nog wel een goede ranking geven. In je statistiek zal je wellicht niets opvallen qua mobiel bezoek. Er zal immers minder of zelfs geen mobiel bezoek (meer) komen. Het lijkt alsof je daarom geen noodzaak hebt om je site ‘mobile friendly’ te maken, maar niets is dus minder waar. Bovendien gebruiken meer bezoekers tegenwoordig een tablet of telefoon dan een desktop. Je ‘moet’ je site dus wel geschikt maken voor mobiel gebruik.

Responsive of mobiel gebruik, wat is het?

Als je site responsive of ‘mobile friendly’ is, kunnen bezoekers met een tablet of telefoon je site goed bekijken. Dat kan op diverse manieren:

  • Je site past alles automatisch aan. Zo worden tekstblokken onder elkaar getoond en worden foto’s boven en onder de tekst gezet. Zoals deze site dat doet.
  • hamburger menuJe maakt een aanpassing voor mobiel gebruik. Dat kan bijvoorbeeld met een plugin. Je menu komt dan vaak in zo’n ‘hamburgertje’ (ja, zo noemen we dat echt) en alle opmaak wordt verder niet getoond.
  • Je maakt twee sites, met een aparte URL en versie voor mobiel gebruik.

Ik maak bij voorkeur gebruik van optie 1. Een Genesis theme van Studiopress bevat bijvoorbeeld al de code voor mobiel gebruik. Verander je verder niets aan de grootte van kolommen e.d., dan is je site al meteen responsive. Weet je meer van CSS en pas je wel meer aan van het theme, dan moet je dus ook het CSS voor je mobiele gedeelte aanpassen of toevoegen.

Vind Google je site voldoende ‘mobile friendly’?

Google heeft er een tool voor gemaakt. Test het hier.

761 keer gelezen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *