Ken je klant: 5 tips om je klant beter te leren kennen
Als je je klant goed kent, helpt je dat bij je volgende opdrachten. Bij je nieuwe, maar ook bij je bestaande klanten.
1. Ga op ‘klantsafari’.
Ga naar je klant toe en bezoek hem of haar bij voorkeur in de eigen omgeving ‘van de zaak’. Toen ik bij een grote bank werkte, bezochten we ook regelmatig onze klanten, in mijn geval waren dat ondernemers, ZZP’ers, stichtingen en verenigingen. We noemden dat ‘op klantsafari gaan’. Als je in gesprek gaat met je klant, zonder direct iets te willen verkopen, krijg je de meest waardevolle informatie voor jouw (toekomstige) aanbod en dienstverlening. Vraag je klant bijvoorbeeld eens naar zijn of haar motieven om voor zichzelf te beginnen en hoe hij of zij het werk uitvoert. Bereid je voor met een flinke vragenlijst, zodat je nooit zonder tekst komt te zitten.
2. Waarom koos de klant voor jou?
Zit hier bij je klanten een grote gemene deler in? Mijn klanten kiezen mij bijvoorbeeld omdat ze een website willen, in combinatie met marketingadvies hoe ze zichzelf het beste neer kunnen zetten.
3. Abonneer je op de nieuwsbrieven van je klanten.
Volg hun activiteiten en toekomstplannen. Zo weet je ook waar je hun mee verder zou kunnen helpen.
4. Kijk op fora en nieuwsgroepen.
Waar worstelt jouw klant mee en wat kun je leren van het omschrijven van het probleem en het woordgebruik? Google op fora en een omschrijving van een probleem of jouw aanbod. Vergeet hierbij ook zeker de LinkedIn- en Facebook groepen niet.
5. Gebruik de twitter hashtag.
Je hoeft hiervoor niet eens fanatiek te twitteren. Je kunt gewoon zoeken in de twitterberichten. Plaats in het zoekveld een hashtag (dat is een #) voor een zoekwoord en bekijk alle twitterberichten met die hashtag. Of nog beter: gebruik twee hashtags, zoals #wordpress #dtv of #wordpress #durftevragen
Heb je meer tips? Deel ze dan hieronder!
2486 keer gelezen
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!