,

Wat is nodig voor een professionele promotiefilm?

Je kunt natuurlijk een filmpje opnemen of vloggen met je iphone of een eenvoudige camera. Als je regelmatig een nieuwe blog, dienst of webinar onder de aandacht wil brengen, werkt dat het beste om je zichtbaarheid te vergroten. Let ook dan op lengte, licht en geluid. Maar kies je voor een professioneel gemaakte promotie- of bedrijfsfilm, let dan ook op het volgende.

Content blijft king

Zorg voor een goed verhaal of goede quotes. Bereid dit goed voor, maar ook niet té goed. Je hebt niet te maken met professionele acteurs, het moet er wel ‘spontaan’ uit blijven zien. Neem liever een paar takes teveel op, dan heb je daarna meer keuze en mogelijkheden om te knippen en plakken. En dan ook: liever te spontaan dan te geforceerd.

Camera

Je hoeft geen superdure filmcamera te gebruiken, een fotocamera met de mogelijkheid om te filmen is prima. Nikon en Canon zijn hiervoor veelgebruikte spiegelreflex camera’s. Handig zijn een statief en/of cineslider, een rails waarover je je camera kunt bewegen.

Kleding & visagie

Als je meer mensen gaat filmen, is het handig om vooraf een kleur of een bepaalde stijl af te spreken. Zorg ook voor een visagiste of in elk geval voor wat make-up en zeker voor wat rouge of anti-glimpoeder.

Licht & geluid

Goede opname apparatuur is belangrijk. Werk je niet in een studio maar op locatie? Zorg dan voor voldoende lampen en audio apparatuur en neem beeld en geluid bij voorkeur apart op.

Maak hiervoor bij het begin van elke opname een herkenbaar startpunt. Klap bijvoorbeeld in beeld met je handen of knip met je vingers. Zo kun je bij het editen beeld en geluid weer tegelijk laten starten.

Apparatuur voor licht en geluid is (voor een dag) te huur. Zorg dan ook voor extra batterijen en ook voor een voldoende grote auto om alles mee te vervoeren.

Muziek

Beeld versterkt je boodschap, maar muziek net zo goed. De keuze daarvoor is daarom mede bepalend en belangrijk. Let hierbij wel goed op het auteursrecht. Even wat muziek van internet plukken kan je een (flinke) boete opleveren.

Voice-over

Een voice-over kan je boodschap verder versterken. Hiervoor moet je wél de hele tekst uitschrijven, dit zijn juist (een soort van) acteurs die je bovendien kunt regisseren; ietsje sneller, wat enthousiaster, daar meer en daar wat minder intonatie. Investeer dan ook meteen in een goede stem. Misschien weet je zelf iemand, informeer anders bij een van de vele stemmenbureau’s. Ook dit geluid neem je het best apart op.

Editing sofware

Met goede editing software kun je het geluid en beeld apart en helemaal naar je smaak editen en zo ook muziek ‘eronder’ zetten. Bekende en goede programma’s hiervoor zijn Adobe Premiere Pro en Avid Media Composer.

Credits

Klaar? Vergeet dan bij het vertonen niet om de benodigde credits te vermelden.

Liever uitbesteden?

Dit zijn eerste tips voor als je je zelf wilt bekwamen in het maken van promotiefilmps. Je kunt het natuurlijk ook uitbesteden. Je huurt dan met de professionele blik en ervaring er ook meteen de juiste professionele spullen mee in.

Ik hoor graag wat ik voor je kan doen. Zie ook onze promotiefilm voor Loopbaanbootcamp.nl

Meer weten?

Wil je meer tips voor je online marketing & verkoop? Dit artikel verscheen, met meer tips, eerder in mijn nieuwsbrief van 5 september. Ontvang ook handige tips voor je online marketing, vindbaarheid en verkoop.

Wil je meer advies voor je online marketing en verkoop? Neem dan contact met mij op.

2030 keer gelezen

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *