8 tips voor een goede nieuwsbrief
1. Verplaats je in je doelgroep
Die is zo voor de hand liggend, maar nog altijd zo moeilijk. Als ‘zender’ van de boodschap ben je toch altijd geneigd om eerst over jezelf, je product of de voordelen ervan te beginnen. Dus ho… even terug! Wat willen zij weten? Wat is hun vraag en beleving? Wat kan een trigger zijn voor jouw doelgroep om verder te lezen? Wat is het antwoord op hun vraag of vragen? Begin dus niet met je eigen verhaal, maar speel in op hun situatie.
2. Weet te boeien
Kies een mailprogramma dat de doorkliks kan meten. Lezen je ontvangers alleen je mail, klikken ze die meteen weg of – liever – klikken ze door naar een link op je website? Meten is weten. En doe daar wat mee. De ontvangers van je nieuwsbrief heb je ooit weten te prikkelen, dus hou die vast. En zorg in je mail dus ook steeds weer voor nieuwe prikkelende teksten, en met links erachter naar je website.
3. Pas op met e-books
Je ziet het steeds vaker, websites die je aanmelding voor hun nieuwsbrief belonen met een gratis e-book. Ik heb zo menig e-book verzameld en me net zo vaak weer afgemeld. Ook hierbij geldt: bied voldoende inhoud.
4. Wat moet de tone-of-voice zijn?
Spreek je ze aan met u of jij? Hou je het wat meer formeel of meer ‘popie’? Probeer dat zo goed mogelijk in te schatten en test het uit. Vraag het regelmatig aan je ontvangers. Nodig ze eens uit voor spontane feedback, doe eens een poll of een uitgebreider ‘lezersonderzoek’. Dat kan kwantitatief (leuk voor de grotere aantallen), maar ook kwalitatief (goed doorvragen bij een kleiner aantal). Die laatste vorm levert je vaak meteen een schat van informatie op, kost vaak niets en levert je meestal nog meer betrokkenheid op van die klanten.
5. Kom niet te commercieel over
Hoe minder ‘commercieel’ je nieuwsbrief is, hoe commerciëler deze kan werken. Kijk naar jezelf, je haakt toch ook af na teveel verkooppraat in een nieuwsbrief? In een actiemail past dat prima (‘nu een laptop met gratis printer!’), maar niet in een nieuwsbrief. Het woord zegt het al. Geef in een nieuwsbrief dan ook vooral nieuws en zie die als een extra kanaal voor informatie en service voor je klant. Tussendoor weef je subtiel links voor meer informatie en/of een enkele aanbieding. Meer niet. Je hoofddoel moet zijn om je lezers te blijven ‘binden’. Zijn ze op moment X toe aan jouw diensten, dan zullen ze zich jouw aanbod herinneren.
6. Heeft dat nog nut, nieuwsbrieven sturen?
Zeker wel. Heb je regelmatig iets nieuws te melden, interessante weetjes voor je klantenkring en doelgroep, dan kom je met je nieuwsbrief steeds weer even in hun ‘brein’ terug. Tussendoor kun je dan ook eens een actiemail sturen, zonder dat die ineens als spam overkomt. Zo blijf je betrokken en als autoriteit overkomen bij je doelgroep en willen ze graag lezen wat je te vertellen hebt.
7. Ben je er nog niet aan toe?
Doe het dan niet. Een blog of nieuwsbrief die eruit is geperst ‘omdat het zo nodig moet’ is als zodanig ook zeer herkenbaar. Probeer het, maar doe (daarna) ook vooral de dingen die goed bij je passen. Dat lees en zie je uiteindelijk toch door alles heen. En je kunt er natuurlijk ook altijd nog iemand voor inhuren, voor het redigeren van je eerste ideeën en teksten.
8. Welke software?
Een veel gebruikt gratis mailprogramma is Mailchimp. Voor meer comfort en mogelijkheden zijn Aweber en het Nederlandse Autorespond aan te raden.
Eerder heb ik voor Postbank Zakelijk de e-mailmarketing vorm gegeven, in samenwerking met Marc Borgers en De Zaak.
Ik help je graag verder bij het opzetten of redigeren van je nieuwsbrief.
Neem daarvoor contact met mij op.
834 keer gelezen
Leuk artikel Marian!
Zelf heb ik ook goede ervaring met het laagdrempelige en Nederlandstalige e-mail programma Laposta.