hoe-onze-hersenen-Nicholas-Carr

Internet leidt tot collectieve ADHD

Internet verandert je hersens. Oude verbindingen sterven af, waardoor ook je vermogen tot concentratie afneemt. Aldus Nicholas Carr in het artikel over hem in de Volkskrant van 5 maart.

Je moet allebei doen: informatie verzamelen en diep nadenken. ‘Door internet kun je heel snel informatie verzamelen die je ook kunt uitwisselen met anderen. Dat is waardevol. maar als dat het enige is dat je doet, verlies je een manier van denken die ook heel waardevol is’ .

Herkenbaar als je steeds minder vaak een boek leest en steeds vaker aan het multitasken slaat? Vooral het gebruik van Social Media werkt dat gedrag in de hand. Zijn tip is dan ook om de computer af en toe even uit te zetten.

De korte spanningsboog als nieuwe trend

Maar dan ook: de trend is dat er steeds meer de kant van de korte spanningsboog wordt gekozen. ‘Zelfs een Rolling Stone brengt geen artikelen meer van zevenduizend woorden. Toen we dat deden, was er nog geen internet, zei de uitgever’.

Sokrates was tegen het boek. Het zou ten koste gaan van het geheugen. Carr waarschuwt voor teveel internet, maar beseft ook dat de samenleving andere keuzes zal maken.

Het zal erop uit draaien dat we onze hersens anders gaan gebruiken dan vóór internet. De nieuwe generatie zal boeken lezen op de e-reader en tussendoor mail en berichten op hun Social Media sites lezen en beantwoorden.

Ervaringen als doel voor communicatie

hoe-onze-hersenen-Nicholas-CarrErvaringen worden geen ervaringen meer, maar voer voor communicatie. We beleven niet meer een concert, maar sms’en en twitteren er meteen op los. En dat ‘normaal’ een boek lezen al als ‘slow readen’ wordt aangeduid, zegt misschien ook al genoeg.

Ik ga binnenkort maar weer eens slow readen dan, in dat boek van Nicholas Carr bijvoorbeeld, ‘Hoe onze hersenen omgaan met internet’.

En daarvoor dan toch mijn computer even uitzetten en om zo mijn eigen ‘harde schijf’ weer te uploaden met meer inhoudelijke verbanden.

Keep you posted!

366 keer gelezen

Postformat Gallery: Multiple images with different sizes

Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt. Cras dapibus. Vivamus elementum semper nisi. Aenean vulputate eleifend tellus. Aenean leo ligula, porttitor eu, consequat vitae, eleifend ac, enim. Aliquam lor

Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem.

Lees meer

4 keer gelezen

Indented Quotes and Images – beautiful

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem.

Lees meer

1 keer gelezen

Another title for our pretty cool blog

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem.

Lees meer

3 keer gelezen

tips nieuwsbrief versturen

8 tips voor een goede nieuwsbrief

tips nieuwsbrief versturen1. Verplaats je in je doelgroep

Die is zo voor de hand liggend, maar nog altijd zo moeilijk. Als ‘zender’ van de boodschap ben je toch altijd geneigd om eerst over jezelf, je product of de voordelen ervan te beginnen. Dus ho… even terug! Wat willen zij weten? Wat is hun vraag en beleving? Wat kan een trigger zijn voor jouw doelgroep om verder te lezen? Wat is het antwoord op hun vraag of vragen? Begin dus niet met je eigen verhaal, maar speel in op hun situatie.

2. Weet te boeien

Kies een mailprogramma dat de doorkliks kan meten. Lezen je ontvangers alleen je mail, klikken ze die meteen weg of – liever – klikken ze door naar een link op je website? Meten is weten. En doe daar wat mee. De ontvangers van je nieuwsbrief heb je ooit weten te prikkelen, dus hou die vast. En zorg in je mail dus ook steeds weer voor nieuwe prikkelende teksten, en met links erachter naar je website.

3. Pas op met e-books

Je ziet het steeds vaker, websites die je aanmelding voor hun nieuwsbrief belonen met een gratis e-book. Ik heb zo menig e-book verzameld en me net zo vaak weer afgemeld. Ook hierbij geldt: bied voldoende inhoud.

4. Wat moet de tone-of-voice zijn?

Spreek je ze aan met u of jij? Hou je het wat meer formeel of meer ‘popie’? Probeer dat zo goed mogelijk in te schatten en test het uit. Vraag het regelmatig aan je ontvangers. Nodig ze eens uit voor spontane feedback, doe eens een poll of een uitgebreider ‘lezersonderzoek’. Dat kan kwantitatief (leuk voor de grotere aantallen), maar ook kwalitatief (goed doorvragen bij een kleiner aantal). Die laatste vorm levert je vaak meteen een schat van informatie op, kost vaak niets en levert je meestal nog meer betrokkenheid op van die klanten.

5. Kom niet te commercieel over

Hoe minder ‘commercieel’ je nieuwsbrief is, hoe commerciëler deze kan werken. Kijk naar jezelf, je haakt toch ook af na teveel verkooppraat in een nieuwsbrief? In een actiemail past dat prima (‘nu een laptop met gratis printer!’), maar niet in een nieuwsbrief. Het woord zegt het al. Geef in een nieuwsbrief dan ook vooral nieuws en zie die als een extra kanaal voor informatie en service voor je klant. Tussendoor weef je subtiel links voor meer informatie en/of een enkele aanbieding. Meer niet. Je hoofddoel moet zijn om je lezers te blijven ‘binden’. Zijn ze op moment X toe aan jouw diensten, dan zullen ze zich jouw aanbod herinneren.

6. Heeft dat nog nut, nieuwsbrieven sturen?

Zeker wel. Heb je regelmatig iets nieuws te melden, interessante weetjes voor je klantenkring en doelgroep, dan kom je met je nieuwsbrief steeds weer even in hun ‘brein’ terug. Tussendoor kun je dan ook eens een actiemail sturen, zonder dat die ineens als spam overkomt. Zo blijf je betrokken en als autoriteit overkomen bij je doelgroep en willen ze graag lezen wat je te vertellen hebt.

7. Ben je er nog niet aan toe?

Doe het dan niet. Een blog of nieuwsbrief die eruit is geperst ‘omdat het zo nodig moet’ is als zodanig ook zeer herkenbaar. Probeer het, maar doe (daarna) ook vooral de dingen die goed bij je passen. Dat lees en zie je uiteindelijk toch door alles heen. En je kunt er natuurlijk ook altijd nog iemand voor inhuren, voor het redigeren van je eerste ideeën en teksten.

8. Welke software?

Een veel gebruikt gratis mailprogramma is Mailchimp. Voor meer comfort en mogelijkheden zijn Aweber en het Nederlandse Autorespond aan te raden.

Eerder heb ik voor Postbank Zakelijk de e-mailmarketing vorm gegeven, in samenwerking met Marc Borgers en De Zaak.

 

Ik help je graag verder bij het opzetten of redigeren van je nieuwsbrief.

Neem daarvoor contact met mij op.

842 keer gelezen

Wat is een QR code?

De QR code is ontwikkeld in 1994 door het Japanse bedrijf Denso-wave en is een matrix-code, oftewel een tweedimensionale barcode. QR code staat voor quick response.

QR codes kunnen worden ingescand met een mobiele telefoon. Voor mijn iPhone gebruik ik hiervoor de app Code Scan. Als ik deze app aanzet en mijn iPhone voor een QR code houdt, verschijnt de gecodeerde tekst in beeld. Deze tekst kan ik nu met één klik direct in mijn iPhone opslaan, zonder verder een letter te typen. Ik kan hiermee de gegevens van een visitekaartje opslaan, maar ook het website adres van een voorstelling, om bijvoorbeeld meteen kaarten te bestellen. De QR code tref je daarom ook steeds vaker op posters aan.

Dit is de QR code voor mijn ‘visitekaartje’:

Houd je hier bijvoorbeeld je iphone voor (met de app Code Scan), dan zie je met ‘show text’ dit:

691 keer gelezen

This is a test

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem.

Lees meer

2 keer gelezen

Cor de Jong en Ina de Jong-Gelderman I.M.

Cor de Jong, 1925 – 2010.

Om iets over mijn vader te schrijven, dat leek me nogal iets. En toen kwam Maria Del Grosso bij ons langs, van de Leeuwarder Courant. De krant wilde de rubriek I.M. dit keer aan mijn vader wijden. Ze hadden daar zelfs vragen van lezers voor gekregen, hoe mooi is dat.

Na alle plakboeken met artikelen, interviews en foto’s, in vooral de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad, zal dit I.M. daarvan dan het sluitstuk van zijn publieke optreden zijn. Lees meer

730 keer gelezen

Zakendoen volgens Boer zoekt Vrouw

Jos (deelnemer aan Boer zoekt Vrouw) zei in de aflevering van zondag zoiets als: Of je nu 100 of 3 brieven krijgt, er hoeft er maar 1 tussen te zitten. Hij vond daartussen in elk geval zijn liefde. Maakt het dan uit of je veel brieven krijgt? Lees meer

739 keer gelezen

Help de ZZP’er de Kerst door!

ZZP’ers ontberen als thuiswerkende eenpitters of flexwerkende nomaden niet alleen de roddels bij de koffieautomaat, maar ook in december… Het Kerstpakket.

Een ZZP’er zonder kerstpakket is zó 2009!

Met lede ogen zien ZZP’ers in december toe hoe hun collega’s in loondienst met kartonnen dozen zeulen. Nog in loondienst, klaagden ze erover, maar nu missen ze het gevoel om erbij te horen. Eenzaam zittend achter hun bureau missen ze de pret om met een onhandige kerstdoos achterop de fiets door het drukke verkeer te laveren of daarmee klem te zitten tussen de andere treinreizigers in een overvolle en te warme coupé.

Vorig jaar bleek pas echt onder de twitterende ZZP’ers hoezeer het kerstpakket – daar aangeduid als ‘twerstpakket’ – werd gemist. Lees meer

288 keer gelezen

Custom Lightbox!

Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Lees meer

2 keer gelezen

website optimaliserren voor google

Vindbaarheid in Google: de SEO basics

website optimaliseren voor googleJa, leuk, dat eerdere bericht over investeren in je vindbaarheid via Google, maar hoe doe je dat dan? Ok, here’s the very basics!

Titel, description en tekst

Hier kijkt Google erg naar en vooral een goede combinatie doet het ‘m. Zet dus in je titel, description en tekst je relevante zoekwoorden. Zoveel mogelijk en zonder dat het irritant gaat worden. Tekstschrijven is niet voor niets een vak en schrijven voor zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO copy genoemd) is niet voor niets een specialisatie.

En waar je die titel en description? Als je WordPress gebruikt, ga je daarvoor naar de editor voor je header.php: Zet de tekst voor de titel tussen <title> en </title>. De tekst voor je description plaats je met: <meta name=”description” content=”hier dus plaatsen, met max 156 karakters”> ergens vlak daaronder.

Keywords

Bepaal dus wat relevante woorden zijn en zet die in maximaal 70 karakters. Dat geldt ook voor de description en plaats de belangrijkste woorden vooraan. Voor de description hou je  een maximum van 156 karakters aan. Een handige tool hiervoor is: https://www.hobo-web.co.uk/character-counter.htm

En wat zijn dan relevante zoekwoorden? Gebruik hiervoor ook Google, om wijzer te worden waar mensen op zoeken. En om te ontdekken wat alternatieve zoekwoorden kunnen zijn, en waar je nog niet eerder aan hebt gedacht: https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

URL’s

Het is heel verleidelijk om dan ook alleen maar zoekwoorden in je URL te plaatsen, maar dat vindt Google niet klantvriendelijk. Sterker, het wordt zelfs afgestraft als je het te bont maakt. Blijf dus bij teksten en tags ook vooral aan je klant en de gebruiksvriendelijkheid denken.

Teksten

Gebruik zoveel mogelijk zoekwoorden op je pagina’s zonder irritant te worden. Gebruik daarbij ook kopjes en -dus- relevante tekst in <h2>.Bij WordPress ga je daarvoor naar je HTML-tab voor het bewerken van berichten of pagina’s. Je kopjes plaats je tussen <h2> en </h2>. Vind je de opmaak daarvan niet helemaal ok? Ga dan nog een stap verder en verander die in je style.css (zoek naar iets als h2, h2 a, h2 a:link). Tip: Zoals bij alle veranderingen is het handig om het oorspronkelijke bestand eerst even te saven. Die kopjes, dat vindt vindt Google allemaal fijn. En vooral als in de combinatie titel, description, tekst, kopjes en alt tags dezelfde woorden worden teruggevonden.

Wat zeg je? Alt tags?

Ja, je hebt ook nog zoiets als image optimization… Gebruik dus de alt tags van je images en zet daarin ook weer je relevante zoekwoorden. Dus niet IMG0011, maar bijvoorbeeld: vakantie portugal tips online boeken. In de code zet je dat tussen de aanhalingstekens van:  alt=”vakantie portugal tips online boeken”

Interne of back links

Maak links naar de andere pagina’s van je website. ‘Linkbuilding’ is belangrijk voor Google. Hoe meer links naar interne of van externe pagina’s, hoe beter.

Maar maak ook niet lukraak links aan. Je wilt elke pagina tenslotte afsluiten met een ‘call to action’ en niet dat mensen al halverwege de tekst ‘afzwaaien’. Een call to action onderaan de pagina kan bijvoorbeeld zijn:
Geïnteresseerd of wilt u eerst meer informatie?
Neemt dan contact met ons op.

Webmaster tools

En dan zijn er nog de webmaster tools van Google. Maak daar in elk geval een sitemap aan: https://www.google.com/webmasters/

Dynamische content

Google wil ook wat te doen hebben. Daarom is een nieuwspagina (of weblog) zo nuttig. En WordPress scoort daarin als vanzelf al goed.

Statistieken

En blijf het bijhouden en je statistieken bekijken. Gebruik je al Google Analytics? Heel gemakkelijk aan te maken met een Google account. Plaats de code boven je <body>-tag en verdiep je in de materie of volg een korte cursus. Zelf heb ik deze bij Kristiaan Kremer gevolgd.

Meer verkeer naar je website

Voor meer verkeer naar je website werkt ook het versturen van een nieuwsbrief, het gebruik van Social Media (en links) om het verkeer naar je site te bevorderen; met YouTube, Vimeo, Flicr, Twitter, Hyves, Facebook, twitter…

Maak daarvoor wel eerst een keuze en bedenk waar je doelgroep zich vooral bevindt en focus, anders word je gek… en dat was niet de bedoeling van deze blog. Hou ook rekening met wat bij jou past en wat je goed ligt. Tips daarvoor geef ik in een volgende blog over dit onderwerp.

Wil je een advies op maat? Neem dan contact met me op.

1645 keer gelezen

A Post without Image

Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

Lees meer

2 keer gelezen

Een website met ‘smoel’ past bij je en spreekt je doelgroep aan

Ik ontwerp en maak websites in WordPress en lever desgewenst (eindredactie op) je teksten, inclusief een optimale vindbaarheid in Google. En altijd met kritische vragen over je positionering. Ik hecht eraan dat websites ‘smoel’ hebben en dat ze passen bij je gewenste uitstraling én je gewenste doelgroep.

319 keer gelezen

Webteksten die oproepen tot actie, en die goed scoren in Google

Schrijven voor het web‘Schrijven voor het web’ is een specialisatie. De teksten moeten voor de lezer snel duidelijk en scanbaar zijn. En het liefst ook wervend en ‘lekker’ voor Google. Niet te lang en ook niet te kort. Een voorbeeld? Voor Data Direction schreef ik de teksten voor de nieuwe website.

57 keer gelezen

Je hebt een website. En dan?

Ik lees vaak juichende verhalen over WordPress. En terecht, ik maak er zelf ook graag websites mee. Als je je erin verdiept, kun je er na enige tijd zelf een eerste website mee maken. En dan kan je buurman, ex of neefje er ook nog wel een website van brouwen.

Als ik bij die juichende verhalen dan de websites ga bekijken, vallen me vooral twee dingen op:

  • Ik zie een aangepast template, dat niets toevoegt aan de identiteit van het bedrijf of de persoon.
  • Er is nog vaker niets gedaan om Google de site ook te laten vinden.

Hartstikke aardig dus van je buurman, ex of neefje, maar die inzet of zelfs het geld levert je dan niets, noppes en nada op.

Positionering, branding en vindbaarheid zijn voor je website van doorslaggevend belang. Met een goede positionering en branding onderscheid je je van de massa en van je concurrenten. Formuleer dus eerst waarmee je dat kunt doen en pas daar je design en je teksten op aan.

Richt je site vervolgens goed in voor Google, door de goede combinatie van code, tags en teksten. En maak slim gebruik van Social Media. Je wilt toch ook dat je gevonden wordt? Investeer daar dan ook in. Met je tijd of door het uit te besteden.

Laat je website daarom niet zomaar maken door je handige neefje; investeer in je branding, vindbaarheid en maak het onderscheid.

403 keer gelezen